Of het nu in het dagelijks leven of in marketing is, er is veel vraag naar de kracht om te  beïnvloeden. Maar wat beïnvloedt mensen nu echt? De content marketing methode heeft zijn invloed door content af te stemmen op een specifieke buyer persona. Deze inhoud moet niet alleen informeren, maar ook inspireren, adviseren en duidelijkheid brengen. Of die nu bedoeld is voor een blog, een bedrijfswebsite of een online winkel, in tekst-, beeld- of videoformaat, het maakt niet uit. Wil jij meer weten over contentmarketing of ben je op zoek naar iemand die dit voor jou wilt oppakken? Dan kun je terecht bij Content bureau Crossphase! Maar eerst een paar tips om invloed uit te oefenen met contentmarketing.

  1. Maak gebruik van retoriek om invloedrijke inhoud te creëren

Het vermogen om anderen te beïnvloeden, is helemaal niet eenvoudig. Het kennen van de beïnvloedingsregels kan het een stuk eenvoudiger maken. Wat onze eerste benadering is, omvat het verkennen van de 3 lessen over het creëren van invloedrijke inhoud van de uitvinder van de kunst, Aristoteles.

Invloed door ethos: ethische inhoud

Het eerste principe van invloedrijke inhoud is volgens Aristoteles ethos of ethiek. Ethiek zorgt ervoor dat jouw potentiële publiek het gevoel heeft dat ze je kunnen vertrouwen. Dus de eerste stap naar beïnvloeding is om je geloofwaardigheid te tonen.

Invloed door pathos: emotionele inhoud

Aristoteles’ tweede overtuigingsmiddel was pathos, het gebruik van emotie. Het feit dat emoties de kracht hebben om te overtuigen en tot actie te leiden, staat vast: hoewel de meeste consumenten hun huiswerk doen, wordt berekend dat 50% van de aankoopbeslissingen op basis van emoties worden genomen. In feite is het loutere concept van branding gebaseerd op het vermogen van merken om emotionele reacties te veroorzaken.

Invloed door logo’s: logische inhoud

Aristoteles’ derde regel van retoriek is niets anders dan  logos, of rede. Volgens deze filosoof omvat de logica van een argument syllogisme, met andere woorden, twee premissen die samen tot een conclusie komen.

Om logica in jouw marketingstrategieën te gebruiken, moet je er allereerst voor zorgen dat jouw publiek het eens is met de beide uitgangspunten: zo niet, dan zal het voor hen onmogelijk zijn om tot de conclusie te komen die jij nastreeft. Je moet ook onthouden dat het gaat om empathie met jouw gebruikers en om hen te overtuigen, maar je mag hun intelligentie nooit beledigen. Ten slotte moet je niet alleen een overtuigend syllogisme presenteren, maar ook bereid zijn om eventuele tegenargumenten te beantwoorden: de klassieke “bezwaren” van marketing.

  1. Haal influencers aan boord om je content op de markt te brengen

Heb je influencers al opgenomen in je marketingstrategieën? Deze socialites hebben de macht om mond-tot-mondreclame te creëren en te vermenigvuldigen, omdat hun sociale autoriteit hen tot de bron van aanbevelingen voor veel gebruikers maakt. Waar adverteerders naar streven met influencer-samenwerkingen, is het creëren van associaties tussen het merk of product en de favoriete ‘lokale socialites’ van gebruikers.

  1. Maak gebruik van invloedrijke technieken voor contentmarketing

Contentmarketing is voortdurend in ontwikkeling en verandert mee met de gewoonten en voorkeuren van de consument en de trend van nieuwe technologieën en tools. Desondanks blijft het belangrijkste doel hetzelfde: het verkeer naar jouw website beïnvloeden en waarde toevoegen aan gebruikers, om ze om te zetten in klanten.

Verken technieken om de indruk te maken die je nastreeft en beïnvloedt met contentmarketing:

  • Op gegevens gebaseerde marketing

Om jouw strategie succesvol te laten zijn, is de sleutel niet om uzelf te verdrinken in een zee van gegevens, maar om intelligente en gerechtvaardigde antwoorden te vinden op de meest elementaire vragen: wat voor soort inhoud werkt het beste voor jouw bedrijf? Op welk tijdstip moet je publiceren? Welke kanalen bieden je de beste conversiepercentages?

  • Video

Video kan niet alleen op zichzelf de aandacht trekken, maar kan ook worden gebruikt om het effect van andere digitale marketingtools te versterken.

  • Personalisatie en segmentatie

Contentpersonalisatie is zo’n sterke trend in contentmarketing, dat sommige mensen zelfs de voorkeur geven aan de term ‘hyperpersonalisatie’. Door je inhoud te personaliseren, wordt deze veel relevanter voor de persoon die deze leest en verbetert het de resultaten aanzienlijk in vergelijking met massale campagnes.

  • Email reclame

E-mailmarketing blijkt bijzonder effectief te zijn voor B2B-bedrijven, die langere verkoopprocessen hebben en als zodanig manieren nodig hebben om de interesse van potentiële klanten in de loop van de tijd vast te houden.