6 redenen waarom online marketing onmisbaar is

Vrijwel elk bedrijf, groot of klein, heeft als doel om winst te maken. Om dit te realiseren zijn er klanten nodig. Al sinds mensenheugenis zijn bedrijven bezig om klanten binnen te halen en hun opbrengsten te verhogen. Deze activiteiten noemen we ook wel marketing. Waar vroeger alle marketing offline gebeurde, is vandaag de dag online marketing ontzettend belangrijk. Sterker nog, zonder een goede online marketing strategie is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om goed te concurreren. Waarom dat zo is? Je leest het in deze blog.

Iedereen is tegenwoordig online

Of je het nu leuk vindt of niet, vandaag de dag brengt vrijwel iedere Nederlander een groot deel van de dag door achter een computerscherm of met de smartphone in de hand. Nederlanders zijn altijd online. Winkelen doen we bijvoorbeeld massaal digitaal. Speel je daar als bedrijf niet op in, dan loop je simpelweg een groot deel van je potentiële klanten mis. Goede online marketing helpt je om digitaal zichtbaar te zijn.

Gemakkelijker je specifieke doelgroep bereiken

Ieder bedrijf heeft een bepaalde doelgroep. Soms is deze beste wel specifiek. Het mooie van online is dat je zo’n specifieke doelgroep veel gerichter kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het targeten van mensen met bepaalde interesses of beroepen. Via offline marketing is dit een stuk lastiger.

Online marketing laat je concurreren met de grote jongens

Een groot voordeel van online marketing is dat het kleine bedrijven een realistischere kans geeft om te concurreren met de grote jongens. In vergelijking met offline marketing is het bijvoorbeeld een stuk goedkoper om een effectieve campagne te draaien. Het speelveld wordt dus genivelleerd.

Grotere online betrokkenheid

Een ander voordeel van online marketing is dat je er veel meer betrokkenheid met je klanten mee kunt creëren. Klanten kunnen eenvoudig de interactie met je aangaan, bijvoorbeeld op sociale media. Daardoor is het bereiken van je klanten geen eenrichtingsverkeer meer. En het mooie is: hoe meer betrokken een klant zich voelt bij een bedrijf, hoe gauwer hij of zij nog een aankoop zal doen.

Online campagnes zijn beter meetbaar

Bij offline campagnes is het maar lastig om precies het effect te meten. Bij online marketing is dit precies andersom: dankzij handige tools als Google Analytics kun je precies zien wat een campagne kost en wat het je oplevert. Op deze manier kun je veel meer uit je marketingcampagne halen dan via offline.

Niet aan een locatie gebonden

Veel bedrijven hebben hulp nodig bij het opzetten van een goede marketingcampagne. Voor een offline campagne is het praktisch om dit te laten verzorgen door een bedrijf uit de buurt. Bij online marketing maakt dit echter niet uit. Zit er bijvoorbeeld een erg goed online marketing bureau in Groningen, maar ben jij zelf gevestigd in Maastricht, dan levert dat geen enkele praktische bezwaren op.